Klantbeoordeling van
9.9/10
Eén aanspreekpunt voor al uw financiële zaken
Een handige online tool voor de berekening van uw maximale hypotheek
Ekelmans Financieel Advies

Een eerste gesprek bij hypotheekadvies

Wanneer u een huis wilt kopen, helpen wij u graag om na te gaan hoeveel geld u kunt lenen en wat de bijbehorende maandlasten zijn. Op deze manier kunt u gericht naar een huis zoeken dat past binnen uw budget.

In dit artikel leggen we uit wat u kunt verwachten van het eerste oriënterende gesprek en het eerste echte adviesgesprek. Waar kunt u zelf al over nadenken? Welke documenten moet u meenemen op gesprek? En wat zijn de uitkomsten van de gesprekken?

 

Meer bekijken
Hypotheekadviseur

Oriënterend gesprek

Voordat u een hypotheekadviesgesprek aangaat met een van onze adviseurs, verkennen wij eerst al uw mogelijkheden in een oriënterend gesprek. Dit gesprek is gratis en duurt meestal een half uur. In dit gesprek bespreken we uw huidige financiële situatie en uw woonwensen en geven wij u een eerste schatting van uw maximale hypotheek. Ook leggen wij uit hoe wij te werk gaan en wat de bijbehorende tarieven zijn.

Na het oriënterende gesprek weet u globaal wat u kunt lenen en in welke prijscategorie u een huis kunt gaan zoeken. Wanneer u al een bod op een huis heeft gedaan, kan snel een vervolgafspraak met de hypotheekadviseur worden gemaakt.

 

Voorbereiden van het oriënterende gesprek

Om zoveel mogelijk uit uw oriënterende gesprek te halen, kunt u een aantal zaken voorbereiden. Zet alle informatie op het gebied van uw inkomen, schulden, vermogen, pensioen en verzekering bijvoorbeeld eens op een rijtje. Denk ook na over uw maandlasten, manier van leven en uitgavenpatroon. Ga na hoe u de toekomst voor u ziet. Wanneer u een partner heeft, kunt u bijvoorbeeld bedenken hoe u dit partnerschap zou willen regelen. Misschien wilt u in de toekomst kinderen of wilt u minder werken? In hoeveel jaar zou u uw hypotheek willen afbetalen en op welke manier? Dit zijn allemaal zaken die van belang zijn voor uw hypotheekadviseur om u van het beste advies te kunnen voorzien.

 

Meenemen naar een oriënterend gesprek

  1. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs.

  2. Gegevens over uw inkomen:

    1. Wanneer u in loondienst bent is een recente loonstrook voldoende.

    2. Wanneer u zelfstandig ondernemer bent, dient u de laatste drie aangiftes van inkomstenbelasting en/of de cijfers van de laatste drie jaar mee te nemen.

  3. Wanneer u een woning op het oog heeft en u beschikt over het taxatierapport of de WOZ-beschikking, kunt u deze meenemen.

  4. Wanneer u al een woning heeft gekocht, kunt u de koopovereenkomst meenemen.

  5. Als u levensverzekeringen hebt, dient u de polisbladen mee te nemen.

Hypotheekadviesgesprek

Wanneer je snel een hypotheek nodig hebt, is het tijd voor een adviesgesprek. Dit tweede hypotheekgesprek duurt meestal twee uur en is dus veel uitgebreider dan het oriënterende gesprek. Wij adviseren u over de voorwaarden die in uw situatie van belang zijn en helpen u de juiste keuze te maken.

In dit gesprek geven wij informatie over de verschillende hypotheekconstructies en de rente en doorlooptijden van de verschillende hypotheekverstrekkers. Ook berekenen wij uw nieuwe netto en bruto maandlasten en geven u een inzicht in de risico’s die hierbij komen kijken. Zoals een overlijden, scheiding, arbeidsongeschiktheid of het verliezen van uw baan. Wij geven inzicht in de verschillende aflosvarianten en de gevolgen en risico’s daarvan en leggen uit in welke gevallen de rente aftrekbaar is. Ten slotte geven wij u inzicht in onze werkzaamheden en de kosten die daarbij komen kijken.

Na afloop van het gesprek ontvangt u een financieel overzicht, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken voor uw hypotheekvoorstel. Mocht u na afloop van het gesprek nog vragen hebben, dan helpen wij hier uiteraard ook graag bij.

 

Meenemen naar een hypotheekadviesgesprek

  1. Een geldig paspoort of identiteitsbewijs.

  2. Gegevens over uw inkomen:

    1. Wanneer u in loondienst bent, is een recente loonstrook voldoende.

    2. Wanneer u zelfstandig ondernemer bent, dient u de laatste drie aangiftes van inkomstenbelasting en/of de cijfers van de laatste drie jaar mee te nemen.

  3. Een ondertekende werkgeversverklaring of intentieverklaring van uw werkgever. Dit is een zekerheid die de hypotheekverstrekker wil hebben. Wanneer u een vaste baan heeft, dient u een werkgeversverklaring mee te nemen. In dit document staat uw bruto-inkomen, het dienstverband en sinds wanneer u in dienst bent. Wanneer u geen vaste baan heeft, dient u een intentieverklaring op te vragen bij uw werkgever. In dit document geeft de werkgever aan dat het de bedoeling is om u in vaste dienst te nemen in de toekomst.

  4. Afschriften van uw spaarrekening en/of beleggingen om uw vermogen in kaart te brengen.

  5. Wanneer u van plan bent te verbouwen, dient u een specificatie van de verbouwingskosten aan te leveren.

  6. Als u al een lening heeft gehad, zien wij graag het aflosbewijs hiervan. Wanneer u lopende rekening heeft, dient u een afschrift hiervan mee te nemen om de hoogte van uw hypotheek te kunnen bepalen.

  7. Een pensioenoverzicht.

  8. Uw belastingaangifte van het afgelopen jaar.

 

Na uw adviesgesprek

Na uw adviesgesprek ontvangt u een adviesrapport met een overzicht van hypotheken die het best bij uw situatie passen en een samenvatting van het adviesgesprek. Op deze manier kunt u een weloverwogen keuze voor de juiste geldverstrekker maken. In de meeste gevallen wordt de hypotheek dan ook via uw hypotheekadviseur afgesloten. Deze kan ook een eventuele taxatie en verzekering voor u regelen.

 

Na het gesprek ontvangt u zo snel mogelijk een concept van de hypotheekofferte van de geldverstrekker van uw keuze. Wanneer deze aansluit op uw wensen, kunt u deze ondertekend terugsturen naar de geldverstrekker. Vervolgens checkt de geldverstrekker alle aangeleverde documenten. Wanneer deze in orde zijn, ontvangt u de definitieve hypotheekofferte. Deze is bindend en zodra deze ondertekend retour is gestuurd, is uw hypotheek rond.

 

U kunt nu een afspraak maken bij de notaris om de leveringsakte en hypotheekakte te ondertekenen bij de overdracht van de woning.

Zij gingen u voor

Wij hebben de afgelopen jaren honderden klanten tevreden kunnen stellen. Bent u de volgende?

Jan en Betsie Pensioen
26-03-2024
Sibren heeft ons op een duidelijke en voor ons begrijpelijke manier door de pensioen regelingen geloodst. Met een persoonlijk gesprek, telefonisch en per mail. Altijd snel en zeer prettig contact.
Martien Pensioen
25-03-2024
Snel en duidelijk advies over financiele gevolgen en toekomst, bij gebruik maken van de RVU regeling.
Robert Hypotheek
03-01-2024
Sibren is vriendelijk, professioneel en kundig. Nu voor de tweede keer gebruik mogen maken van zijn diensten. Hij weet waar hij het over heeft en is in staat om een complex dossier tot een positief...
Sander Hypotheek
12-12-2023
Zeer professioneel geholpen, maar is ook bereid om naar de persoonlijk situatie van de individu te luisteren. ...
Joran Financiële planning
02-12-2023
Sibren is deskundig, vriendelijk en meedenkend in de situatie. Ineens moesten wij zeer snel schakelen voor een hypotheek en dit is op korte termijn gelukt! Dat wij een groen licht kregen voor het...
Robert Hypotheek
27-10-2023
Competent, betrouwbaar en vriendelijk. Sibren Ekelmans heeft ons vakkundig begeleid bij de aankoop van een nieuw huis.
Joram Hypotheek
18-10-2023
Sibren heeft ons geholpen bij de aankoop van een woning. Er was enige haast geboden en Sibren kon daarin goed mee. Hij is erg kundig en reageert direct op vragen en kwesties. Zeer gedegen en...
Shervan Mustafa Hypotheek
14-09-2023
Ik ben erg tevreden vrezen over Sibren. Als nieuwe Nederlander en starter op de Nederlandse woningmarkt heeft Sibren mij meer dan goed en kundig geholpen. Hij heeft met zijn persoonlijke inbreng...
C Hypotheek
11-09-2023
Alles was duidelijk en helder uitgelegd, communicatie was snel.
Judith Hypotheek
10-09-2023
Sibren is betrokken en legt alles goed uit. Ik kocht voor het eerst zelf een huis en hij heeft me in dat proces erg vakkundig en professioneel begeleid, zonder dat ik de regie kwijt was.
Renssen Pensioen
17-08-2023
Vlot, nauwkeuring en ter zake kundig advies in begrijpelijke taal. In korte tijd verschafte Sibren inzicht en overzicht in onze pensioenen. Dat geeft rust en een blauwdruk voor de toekomst.
Sigrid Hypotheek
07-08-2023
Sibren is snel, nauwkeurig en goed bereikbaar. Zeer tevreden.
A.vdW Financiële planning
04-08-2023
Sibren nam de tijd om ons van goed advies te voorzien.
Maarten Hypotheek
01-08-2023
Hypotheek rond gekregen die buiten de standaard viel. Altijd binnen 5 minuten reactie, ook buiten kantooruren.Komt afspraken na en laat er geen gras over groeien.
F.S. Lettink & B. Rambonnet Hypotheek
24-07-2023
Voor onze eerste koopwoning samen heeft Sibren ons uitstekend geholpen. Geduldig, altijd bereikbaar en snel in zijn vak. Neemt je het werk uit handen en bij onduidelijkheden neemt hij de tijd om je...
Matty Financiële planning
17-07-2023
Snel, geduldig, duidelijk en behulpzaam.Altijd bereikbaar.
Ruud Hypotheek
10-05-2023
Niet voor niets de hypotheek opnieuw laten verzorgen door Sibren. Hij is bijzonder snel en is heel goed bereikbaar voor vragen. Wij vinden hem erg kundig en hij denkt heel goed mee
Marleen Hypotheek
24-04-2023
Flexibel & vlot! Snel geregeld allemaal! We zijn tevreden!
Dennis & Yoline Hypotheek
06-04-2023
Wederom met Sibren onze hypotheek geregeld, en weer een goede ervaring! Sibren handelt snel, is duidelijk, stelt de juiste vragen en geeft goed advies.
Thomas Hypotheek
30-03-2023
Sibren heeft ons duidelijk uit kunnen leggen waar we aan toe zijn als we de woning hadden aangekocht en wat de maandlasten zijn. We konden Sibren altijd bellen over vragen en veranderingen.

Wij zijn er trots op dat wij de titel financieel planner mogen voeren.

U krijgt advies van een financieel planner. De hoge kwaliteitseisen van een financieel planner hebben betrekking op zowel de vakinhoudelijke kennis, als op gedrag en aanspreekbaarheid.

Een financieel planner onderscheidt zich van andere financieel adviseurs door integriteit, deskundigheid en een zeer grote kennis van zaken. Binnen onze branche is er geen hogere onderscheiding. Wij zijn er trots op dat wij de titel financieel planner mogen voeren. Als consument bent u verzekerd van hoogwaardig advies.
Financieel Planner - Ekelmans Financieel Advies